Kwark

Magere of volle kwark? Wat kies jij?
Kwark is onder sporters al jarenlang een ontzettend populair product. Niet vreemd, want het heeft inderdaad allerlei voordelen! Toch bestaat er ook onder kwarkliefhebbers nog flink wat discussie, niet over de vraag of het nuttig is, maar eerder over welke soort je dan precies zou moeten eten. Ga je voor de magere, slankere variant, of eet je toch liever volle kwark, die vaak als ‘natuurlijker’ gezien wordt? In dit artikel vertellen we je alles over die keuze tussen magere of volle kwark!
 
Waarom kwark eten?
Laten we eerst eens naar de voordelen van dit zuivelproduct kijken – waarom zijn sporters er zo dol op? De belangrijkste reden is dat kwark ontzettend rijk is aan eiwitten, belangrijk voor het herstel van je spieren. Daar komt bij dat het veel caseïne bevat, een eiwit waarvan de aminozuren langzaam en geleidelijk aan het lichaam worden afgegeven. Dat maakt kwark een goede keuze om voor het slapen gaan te nemen.
 
Het is tevens een relatief goedkope bron van eiwitten en draagt bij een sterkere botten. Ook voor mensen die willen afvallen is kwark uitermate geschikt: het geeft een gevoel van verzadiging zonder dat je overdreven veel calorieën binnenkrijgt, zeker bij de magere variant. Omdat het zuivelproduct zo veelzijdig is – je kunt het los of in smoothies eten, maar ook in je avondmaaltijd verwerken – is het met reden een populaire bron van eiwitten.
 
Verschil magere en volle kwark
Interessant om te weten is dat volle kwark bestaat uit magere kwark waar achteraf nog room aan wordt toegevoegd om het vetgehalte op peil te brengen. Het grootste verschil tussen beiden zit hem dan ook in het aantal calorieën. Zie hieronder de voedingswaarde van zowel de magere als de volle variant van de Albert Heijn.
 
Voedingswaarde magere en volle kwark (per 100 gram)
Soort kwark Kcal Eiwitten Vetten Koolhydraten
Magere kwark 57 8,5 g 0,5 g 4,5 g
Volle kwark 114 5,5 g 8 g 5 g
 
Magere kwark bevat slechts 0,5 gram vet per 100 gram, waar dat dat bij de volvette variant maar liefst 8 gram is! Wat verder opvalt is dat niet alleen het vetgehalte, maar ook het eiwitgehalte verschilt. Magere kwark levert meer eiwit, maar beduidend minder calorieën. Dit is dus gunstig als je op je gewicht let.
 
Magere of volle kwark
Of je liever voor de magere of voor de volle variant gaat, hangt zodoende af van je doelen, en van de rest van je voedingspatroon. Wanneer je minder calorieën eet dan je verbruikt, val je af; eet je meer, dan kom je aan. Je kunt afvallen zo ingewikkeld maken als je maar wilt – maar dit basisprincipe blijft altijd van kracht. Het is daarom wel degelijk van belang om naar de calorieën in je eten te kijken.

Moet je wat extra calorieën binnenkrijgen om aan te komen in gewicht, en eet je over het algemeen relatief slank? Dan kan volle kwark ideaal zijn. Wanneer je juist minder calorieën wilt eten, maar toch een flinke dosis eiwitten nodig hebt, is de magere variant waarschijnlijk een betere keus. Een andere optie is natuurlijk om voor de magere kwark te gaan (die levert immers meer eiwit) en een handje noten toe te voegen voor de vetten. Kijk naar de rest van je voedingspatroon en kies de soort die daar het beste binnen past!
 
Ga voor naturel!
Welke kwark jouw voorkeur ook krijgt, één ding blijft heel belangrijk: ga bij voorkeur voor een variant zonder smaakjes, sausjes of andere extra’s. Je betaalt er niet alleen onnodig veel extra voor; het is ook nog eens een heel stuk ongezonder. Doorgaans zit er nauwelijks fruit in kwark met fruitsmaak, en worden er vooral veel suikers, kleurstoffen en andere ongezonde onzin aan toegevoegd. Dan kun je er dus beter voor kiezen om de onbewerkte variant te nemen waar je dan zelf naar hartenlust fruit, nootjes en andere smaakmakers aan toe kunt voegen. Zie ook: kwark lekker maken!
 
Bron: drogespieren.nl

Wij maken gebruik van cookies op onze website om uw ervaring te verbeteren bij het gebruik ervan. Cookies zijn voor de wezenlijke werking van deze website zijn ingesteld. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information