Blessurepreventie

Blessurepreventie
Hardlopen is een populaire, maar blessuregevoelige sport. Het goede nieuws is dat we zelf veel kunnen doen om blessures te voorkomen.

Fanatiek
Hardlopers zijn fanatiek, zeker in vergelijking met andere sporters. We zijn bereid om hard en vaak te trainen. Als gevolg van deze gedrevenheid kampen we regelmatig met blessures. Dat komt voornamelijk omdat we het risico onderschatten. Uit het onderzoek van Veiligheid NL blijkt dat hardlopers denken dat ze niet sneller dan andere sporters geblesseerd zullen raken. Dat is een illusie, want hardlopen is een blessuregevoelige sport. En als we geblesseerd zijn, dan negeren we de klacht. Beter gezegd: we lopen er gewoon mee door. Zo fanatiek zijn we.

Eerste Hulp
Gelukkig valt het mee als we kijken naar de aard van hardloopblessures. Lopers maken minder kans op acute blessures dan andere sporters, zoals skiërs, voetballers, rugbyers of wielrenners. Een botvliesontsteking kan pijnlijk zijn tijdens het lopen, maar je hoeft niet te verzuimen van je werk. De statistieken wijzen uit dat de kans dat we met een blessure in het ziekenhuis belanden vier keer zo klein is als wanneer we een andere sport zouden beoefenen. Hardloopblessures kunnen dus wel degelijk hinderlijk zijn, maar ze belemmeren ons niet in het dagelijks functioneren.

Weinig informatie
Hardlopers zijn ook fanatiek als het gaat om het vergaren van kennis. Zo weten we dat we blessures kunnen voorkomen als we over de juiste informatie beschikken. En we weten ook waar we ons kunnen laten behandelen als we geblesseerd zijn. De zoektocht naar informatie begint meestal op het internet. Vervolgens komen we er achter dat er vrijwel geen websites zijn die goede informatie bevatten over blessurepreventie en -behandeling. Het is ons evenmin duidelijk hoe het verder moet als we eenmaal geblesseerd zijn, zo blijkt uit het onderzoek. Er is sprake van een gat in de markt, want behoefte aan informatie over blessures hebben we allemaal.

Gemakzucht
Sportartsen, fysiotherapeuten en trainers zijn van mening dat veel blessureleed kan worden voorkomen. Daarvoor moeten we:
- trouw een warming-up uitvoeren;
- regelmatig krachttraining doen;
- de trainingsbelasting geleidelijk opvoeren;
- regelmatig nieuwe hardloopschoenen aanschaffen.

Deze adviezen zijn bekend. Toch laat een op de drie hardlopers voor aanvang van een wedstrijd de warming-up schieten. Als het gaat om krachttraining zijn we zo mogelijk nog ongedisciplineerder. Voor de goede orde: halteren helpt niet alleen blessures te voorkomen, het is tevens een prima aanvulling op de looptraining. Toch mijden we het krachthonk. Nog geen kwart van alle lopers doet twee keer per week spierversterkende oefeningen die specifiek zijn gericht op hardlopen. Ook de aankoop van een paar nieuwe hardloopschoenen stellen we zo lang mogelijk uit. Anders gezegd: tegen beter weten in lopen we te lang door op versleten schoenen, met alle risico’s van dien. Minder dan de helft van de lopers schaft elk jaar een paar nieuwe schoenen aan. Conclusie: we nemen de warming-up niet serieus, laten het krachthonk links liggen en ploeteren door op versleten schoenen. Is dat niet vragen om problemen?

Voorkomen is beter dan genezen
Het goede nieuws is dat je een blessure in veel gevallen zelf kunt voorkomen. Maar dan moet je wel wat gedisciplineerder te werk gaan. Als je informatie zoekt over blessures moet je niet op internet zijn. Het beste wat je kunt doen is proactief handelen. Doe krachttraining, een warming-up en koop regelmatig nieuwe schoenen. Voel je dan toch een blessure opkomen? Loop er niet mee door, maar neem rust en maak een afspraak met de sportarts of fysiotherapeut. Juist in het beginstadium kunnen klachten effectief worden bestreden.

Auteur: Peter Klooster.
Bron: Runner’s World

Wij maken gebruik van cookies op onze website om uw ervaring te verbeteren bij het gebruik ervan. Cookies zijn voor de wezenlijke werking van deze website zijn ingesteld. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information